Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Duidelijkheid en transparantie betreffende bijstand voor personen met een beperking!
n het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juli 2015 werden de taken voor de bijstandsorganisaties uiteengezet. Hierbij zijn een aantal taken die de bijstandsorganisaties, in ruil voor het verkrijgen van een subsidie, zonder bijdrage van de cliënt moeten doen; voor andere taken kunnen zij een bijdrage vragen. Het is mij bij gesprekken meermaals opgevallen dat heel wat mensen niet weten wat je onder deze bijstand kan verstaan, en dat het bovendien moeilijk is om prijzen van verschillende bijstandsorganisaties te vergelijken. Wanneer ik de websites zelf bekeek kon ik niet anders dan dit bevestigen, er is weinig transparantie waardoor prijzen vergelijken moeilijk is en bovendien zijn de mensen niet geïnformeerd over wat ze net van een bijstandsorganisatie mogen verwachten. Daarom kaartte ik dit aan bij de minister met een schriftelijke vraag.
In zijn antwoord trad minister Vandeurzen mij bij: “Het is een terechte opmerking dat vergelijken van diensten en prijzen niet éénvoudig is.” Ook beloofde de minister om hier werk van te maken via een ministerieel besluit over de kwaliteitseisen voor bijstandsorganisaties. Bij het opmaken van dit besluit zal het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) deze problematiek bespreken.
Ook drie andere elementen worden meegenomen in de besprekingen en dat is het volgende:
De prijzen van diensten aangeboden door bijstandsorganisaties dienen duidelijk vermeld te staan op hun website, of andere media.
De prijzen dienen weergegeven te worden in brochures en eventuele andere informatiedragers.
De prijs van de aangeboden diensten dient zeer duidelijk opgenomen in de overeenkomsten met de budgethouders.
Verder vroeg ik nog om duidelijke communicatie naar de gebruikers te voeren. Ook hier stemde de minister mee in. Hij beloofde dat, bij de overstap naar de persoonsvolgende financiering zullen alle huidige PAB-budgethouders, maar ook alle gebruikers van diensten en voorzieningen, een persoonlijk schrijven zullen krijgen waarin wordt meegedeeld wat voor hen het toegekende budget zal zijn vanaf 1 januari 2017. Bij dit schrijven zal hen meegedeeld worden waar ze de verdere informatie rond persoonsvolgende financiering kunnen vinden evenals de prijssetting van de bijstandsorganisaties.
De volledige vraag en antwoord kan je hier terugvinden.