Lijsttrekker Visie 2330, Merksplas
Kruimelpad
Hoeveel vragen kreeg het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap van u?
Vanaf 22 maart 2022 kunnen gebruikers vragen over hun dossier stellen via het e-loket mijnvaph.be. Gebruikers kunnen deze vragen zelf stellen of laten stellen door iemand uit de omgeving die toegang heeft tot het dossier van de gebruiker.
Vragen over het dossier konden eerder al via mail of telefonisch gesteld worden, maar gevoelige informatie kan niet via e-mail verzonden worden, omdat de regelgeving dit niet toelaat. Daarom kunnen er vanaf maart 2022 binnen de beveiligde omgeving van het digitaal dossier vragen gesteld worden.
Van maart tot en met december 2022 werden er 6.406 schriftelijke vragen gesteld via het e-loket mijnvaph.be. Deze vragen werden volgens het VAPH binnen de vijf werkdagen beantwoord. De meest gestelde vragen waren de volgende:
- Het persoonsvolgend budget (PVB): vragen over de PVB-aanvraag, de beslissing en de besteding van het PVB.
- Persoonlijke-assistentiebudget (PAB): het betreft vooral vragen over de besteding van het PAB budget.
- Tegemoetkoming hulpmiddelen of aanpassingen: ook hier gaat het om vragen over de aanvraag voor tegemoetkoming voor hulpmiddelen en aanpassingen, de factuur of terugbetaling, de aanvraag voor woningaanpassing of het bijbehorende huisbezoek. Ook informatievragen en advies over hulpmiddelen en aanpassingen worden vaak gesteld.
- Aanwezigheid op de Vlaamse toeleidingscommissie (VTC) of heroverwegingscommissie (HOC): deze vragen handelden over de aanwezigheid op de commissie.
- Aanvullende rechten (attest en kaarten): vragen omtrent EDC kaart en de gratis Lijnpas.
- Tot slot kwamen er vragen over de wijziging van persoonlijke gegevens of de wettelijke vertegenwoordiger of bewindvoerder.
Gedurende het hele kalenderjaar 2022 werden er via de VAPH-lijn 42.957 vragen per telefoon gesteld. De meest gestelde vragen zijn heel vaak dossiergebonden en gaan meestal over:
- Het persoonsvolgend budget en de besteding ervan.
- Is persoon X erkend als persoon met handicap?
- Stand van zaken over de aanvraagprocedure.
- Hulpmiddelen en aanpassingen, vaak vragen over facturen en terugbetaling.
- Vragen over EDC kaart en gratis Lijnpas en vragen over noodprocedure.
Hoewel ik steeds hamer op duidelijke communicatie is het opvallend dat er heel wat personen zijn met vragen voor het VAPH. Personen met vragen kunnen niet enkel bij het VAPH terecht, maar ook bij een bijstandsorganisatie, Zorgwijs, gebruikersverenigingen met infoloket, en tal van andere organisaties.
Ik stel mezelf vaak de vraag of de communicatie vanuit het VAPH wel duidelijk genoeg is. Het is een groot doolhof, voor ons, maar zeker voor personen met een beperking. Daarom is het voor mij belangrijk om steeds te blijven aandringen op duidelijke, eerlijke en heldere communicatie.